מתרעם על ציפור הרעם, פרק ב'

מאחר ואיננו חיים בחלל ריק, כאשר מסתכלים בסביבה העסקית חייבים להשוות למושלת בכיפה הלוא היא Outlook המלווה בשרת exchange או sharepoint.

הגם שאינה משלמת, אאוטלוק מציעה בצורה אינטגרטיבית לקוח דואר, תאריכון / מנהל משימות, מיני פרוייקטור וספר כתובות. כל אלו מתואמים היטב עם השרת ומאפשרים שיתוף מידע. לצד היתרונות הללו, יש גם חסרונות לא מועטים שהראשון שבהם הוא הצורך להקיף את המערכת בחומות אבטחה כנגד רושעות למינהן, דבר המסרבל ומקשה על התחזוקה. משיחה עם אלו שנתנסו, שרת מיקרוסופט ללא תמיכת אבטחה חיצונית משול להשארת קובית קרח בחוץ ביום קיץ לוהט.

ציפור הרעם מגיעה מעמדת נחיתות. התוכנה לא תוכננה למכתחילה לכל המשימות הללו ולכן הכל בצורת טלאי ע"ג טלאי. העובדה שמיקרוסופט מספקת גם שרת וגם לקוח מאפשרת כיסוי טוב של נושאי תאימות בתקשורת בן התוכנות. לציפור הרעם אין שרת יעודי והיא מסתמכת על תאימות לתקנים. בתאוריה אידאלי, במציאות מכשול לא קטן.

התאריכון "ברק" (Lightning) המגיע כתוסף, הינו אחד מהמרכיבים החיוניים בהפיכתה של ציפור הרעם לתוכנה לעסקים. כאן אנו מגיעים לצורך להתממשק לשרת. בראשונה נתמך רק השרת של SUN. בחירה תמוהה בתוכנה קנינית, שאולי מעידה על המחסור בפתרון פתוח. לאחר מכן התחילו בתמיכה בפרוטוקולי iCAL, CalDAV. תכונות חיוניות כמו free/busy הגיעו לרמה סבירה של בשלות רק לאחרונה.

הלקוח העסקי מחפש שרת groupware שיכסה את כל התחומים תחת מטרייה אחת. ספקי ה-groupware בקוד פתוח (או למחצה), די מתעלמים מציפור הרעם / ברק. הם רואים כמטרה לקיחת נתח שוק ממיקרוסופט והמאבק שלהם הוא כנגד exchange תוך שמירת תאימות לאאוטלוק. e-groupware מציע לקוח web ואפשרות להתממשק עם Kontact, Evolution, Outlook.

זימברה מציעה לקוח דסקטופ משלה, לקוח web ותאימות עם CalDAV שאמורה לתת פתרון לסנכרון של הברק. במציאות זה עובד, לפעמים. בכל פעם שזימברה מעדכנת גרסה או הברק, התאימות נשברת ומשהו מפסיק לעבוד. בשנתיים האחרונות זוהי החוויה האישית שלי. במשך תקופה ארוכה עבדתי עם גרסאות nightly builds שכן הן היחידות שעבדו.

ּScalix מתגאה בכך שמשתמשי אאוטלוק לא ירגישו בהבדל… Sogo מבטיחה, אולם עדיין לא נחשבת לפתרון יציב דייו.

מה נשאר? אחת מהאפשרויות הנה לממש בנפרד שרת דואר ושרת תאריכון. בוויקי של מוזילה יש רשימה של שרתי CalDAV עם מידת התאימות שלהם. (הטבלה לא ממש עדכנית, זימברה עוד רגע משחררת גרסה 7, והטבלה ב-5). רק מעטים מתממשקים היטב. האם זה פתרון אינטגרטיבי? ממש לא. אם נקח למשל את DaviCal שמתואר כמצטיין בהתממשקות עם הברק נגיע לבסוף לשאלה הבאה ללא מענה: מה עם סנכרון לסמארטפונים? ל-DaviCal אין פתרון. לשם כך צריך להוסיף Funambol.

הנקודה הישראלית

כנראה שישראל היא באמת נקודה קטנה וזניחה, אחרת קשה להסביר מדוע עד היום הברק אינו תומך בשעון הקיץ הישראלי. הבעייה קיימת מיומה הראשון של התוכנה. התחלתי בפתיחת נושא בפורום הישראלי. מצאתי אחים לצרה אולם לא כאלה שיוכלו לשנות. לאחר מכן נפתח Bug 504299. יותר משנה עברה ועדיין לא זכה הבאג למישהו שיקח על עצמו את הפתרון. כרגע יש מעקף לבעייה המתואר בשרשור של הבאג, אולם בכל עדכון של ‎ הברק, המעקף ימחק ויהיה צורך להקימו מחדש. אלה ששאלו אותי למה אינני משתמש בכלים לדווח באגים, פונה למפתחים וכו' מוזמנים להסתכל בקורות הבאג הזה.

סיכום המובן מאליו

בסיכומו של דבר כללי המשחק ידועים. התוכנה בחינם, והמפתחים לא עובדים עבורי. את סדרי העדיפות קובעת קרן מוזילה. ומי שלא מסתדר מוזמן למצוא אלטרנטיבה אחרת. קרן מוזילה נמצאת תחת אש צולבת בשנה האחרונה. ציפור הרעם היא בעייתה הקטנה יותר, כאשר הבן היקר שוא"ש מזכיר יותר ויותר את אשר קרה לדפדפן mozilla שהוא הדיחו. הפוקוס של ציפור הרעם הוא בפירוש הצרכן הביתי, ולא העיסקי. ציטטה מאתר מוזילה: While Mozilla's product strategy continues to be focused on the everyday consumer. המשך המשפט נותן מס שפתיים על שיתוף פעולה עם אלו הנותנים פתרונות עסקיים. על מידת (חוסר) הפופולריות של המימוש בסביבה העיסקית תעיד רשומת tb-enterprise שנפתחה והפוסט האחרון שבה הוא מנובמבר ומאז פתיחתה במאי צברה 85 הודעות. השוו עם כמות ההודעות שפורסמו בפורום ציפור הרעם בעברית מאז מאי.

חידה: איזה לקוח דואר קיים גם עבור לינוקס וגם עבור חלונות, תומך בעברית בצורה טובה, ולא אכפת לו אם הוא תחת KDE או גנום. תמיכה ב- imap,LDAP, CalDAV חובה. התוכנה צריכה להיות יציבה ובעלת יכולת לקבל הרחבות שיוכלו לפעול ללא קשר למערכת ההפעלה המארחת. למועמדת המתאימה תוצע עבודה מלאת ענין ואתגר…

פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה 1 בנושא מתרעם על ציפור הרעם, פרק ב'

  1. מאת רם און‏:

    אחת האפשרויות היותר טובות שבדקתי בזמנו היא חיבור של ציפור הרעם לשירתים של גוגל. עד כמה שאני זוכר, החיבור מאפשר תחליף מאוד טוב למוצר של מיקרוסופט.

    חסרון נוסף ומשמעותי ביותר של exchange הוא הגיבוי. תוכנת גיבוי עולה מעל 5000$. ואם אתה רוצה גם לשכפל אותו, אז תשים 2 כאלו.

    עוד חסרון של שרתי מיקרוסופט, שבגירסת ה- sbs, המערכות ננעלות על החומרה. הלך לוח אם? הלכה ההתקנה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *