תדיראן טלקום – כרוניקה של מוות ידוע מראש

קראתי הבוקר ב-NRG את הידיעה בדבר צו פירוק זמני לתדיראן טלקום בצער ותסכול על ירידתה של עוד חברה ישראלית. נפגשתי עם לא מעט אנשים שעבדו שם במהלך השנים והרושם תמיד היה של חברה מובילה ובטוחה בעצמה.

מרכזיות תדיראן נחשבו למתקדמות מסוגן והוצעו בשלל תצורות שתמכו החל בעסק הפשוט ביותר ועד למגה-מפעלים. ההצלחה, יתכן וסנוורה את הנהלת החברה והובילה אותה להתעלמות ממגמות "פורעות סדר" שהתחוללו בתחום הטלפוניה בעשור האחרון.

דוגמה לכך קיבלתי בשנת 2007 עת עמדתי להחליף את המרכזיה בחברה. למרות שהמרכזיה שהייתה תפקדה באופן משביע רצון, עלות התחזוקה והחלפים היתה בשמיים והוספת יכולות חדשות הייתה כרוכה בהוצאות של אלפי דולרים לתוספת הזניחה ביותר. מאחר ואותה מרכזיה היתה "גן סגור" היינו מוגבלים אך ורק לפתרונות מבית אותו יצרן. וכך לאחר כ-8 שנים, החלטנו לשדרג ולרכוש מרכזיה עם מפרט שלא רק יכלול צרכים קיימים אלא גם עתידיים. עלויות תחזוקה ושדרוג גם הן הובאו בחשבון. המפרט שהכנו כלל 3 מקומות פיזיים שונים (כולל אחד בארה"ב) תוך דרישה של שקיפות כלומר שלא יהיה הבדל בחיוג לחדר הסמוך או למשרד בארה"ב.

לאחר סינון אלו שלא יכלו לעמוד במפרט נשארנו עם 3 מועמדים סופיים:

סיסקו – עד היום אני לא יודע איך הם הגיעו אלינו. הם התנהגו ביהירות, וניסו לשכנע אותנו שחברה בגודל שלנו לא צריכה כל כך הרבה features, וכדאי שנוריד את המפרט למשהו יותר פשוט. לאחר מכן התמהמהו עם הצעת המחיר מתוך בטחון רב שאין אף אחד שיכול לעמוד במפרט חוץ מהם. ההצעה שהגיע השאירה אותי בהלם למספר דקות שכן תג המחיר היה בסביבות ה-$50K.

אסטריסק – אמנם לא התנסתי בה עד אז, אולם כמות הידיעות על התקנות מוצלחות באונברסיטאות ומוסדות גדולים היתה גדולה ונטעה בי בטחון שאין המדובר בפתרון זניח או בעל רמת אמינות מופחתת. בקשתי הצעת מחיר מכמה ספקים מובילים של אסטריסק בארץ ובקשתי לתת דגש על מרכיבים איכותיים של כל המערכת: מחשב מיצרן ידוע, חומרת VIOP רק מיצרנים מובילים בתחום. לאחר סיכום כל הדרישות קיבלנו הצעת מחיר של כ-$11K שהיתה ברובה עלות חומרה וחלקה דמי התקנה ותמיכה לשנה.

תדיראן טלקום: אחד המפיצים הגדולים בצפון, שהכרנו אותו כאמין ומצוי בתחום זמן רב יצג את תדיראן. הופתענו לגלות שרמת הידע שלו הצטמצה למרכזיות "קורל" הפשוטות יותר וכי התכונת שבקשנו נחשבו בעיניו לסופר מתקדמות. היינו צריכם לשכנע אותו שאין בעייה לתדיראן לתמוך במפרט…  הצעת המחיר של תדיראן היתה אומנם נמוכה מסיסקו, אבל עמדה על סך של כ-$23K.

אל סיסקו התייחסנו כאל קוריוז. עם תדיראן זה היה יותר קשה. הסוכן שלהם טען בלהט כי הוא מעולם לא שמע על אסטריסק וכי אנו נוטים לקחת פתרון ללא אבא שהיום פה ומחר לא יהיה. עוד הציג בגאווה את הפרוטופוליו הרחב של התקנות שנעשו, האמינות הידועה והמוכחת של תדיראן, ואף הוסיף ולחץ היטב על בלוטות הציוניות / כחול-לבן.

אם לא הייתי כבר אז פריק של קוד פתוח יתכן והייתי משתכנע והייתי הולך על בטוח. אני בספק אם באותה עת היו הרבה חברות ישראליות שידעו על האלטרנטיבה של אסטריסק.

תדיראן לעומת זאת ראו את המתחולל בשוק – זה הרי תחום עיסוקם. וזה לא רק אסטריסק. מיקרוסופט הוסיפה לפני יותר משנתיים יכולות טלפוניה לשרתיה. מי שנעול על מיקרוסופט יכול למצוא פתרון טלפוניה אינטגרטיבי שמתממשק לחומרת SIP חיצונית. מרכזיות וירטואליות שמופעלות על ידי ספקי הבזק המקומיים, זמינות של חומרה זולה ממספר רב של יצרנים הפכה למעשה את שוק הטלפוניה מיוקרתי ויחודי לזול ונגיש.

למרבה הצער תדיראן לא הצליחה להתמודד היטב עם השינוי. נאחל להם שהמפרק הזמני ידע להשיט אותם אל חוף מבטחים ולנצל את הידע והמומחיות שקיימים בחברה בתחומים שיש להם יתרון יחסי וסיכוי לפרוח.

ומרכזית האסטריסק שלי? אחת ההחלטות היותר מוצלחות שעשיתי בתחום ציוד IT. מעולם לא הכזיבה, וכל בקשה מתמלאת. אני ממליץ לכל מי ששוקל מרכזיה ללא קשר אם היא למספר בודד של מנויים או למאות.

פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *